6. TŘÍDA

p.učitelky: Šárka Vítovcová, Petra Pajerová, Veronika Hosnedlová Dis. asist.pedagoda Bc. Ducháčková Michaela
kontakt: viz. kontakty

šestá třída

Školní vzdělávací program  "PUTUJEME BAREVNÝM SVĚTEM"
ať je v něm dobře všem dětem ......



Zaměření třídního programu ANEB "O CO NÁM JDE" :

-upřednostňujeme prožitkové učení a práci s příběhem,protože z příběhů se vlastně skládá život
-společně zajistíme dětem úspěšný start ve škole
-aby školkabyla místem,kde je dítě spokojené,kam se těší,protože se tam pořád něco zajímavého děje,je to s kým sdílet a mají ho tam rádi takového,jaký je....



Pravidla třídy ANEB "ABY NÁM TU SPOLU BYLO HEZKY" :

-ke druhým se chovám tak,jak chci,aby se chovali oni ke mně
-hledáme společná řešení,vzájemně si pomáháme
-umíme používat slovíčka "prosím" a "děkuji"
-domlouváme se klidným hlasem,hluk nám škodí
-víme,že každá hračka má své místo
-hrajeme si tak,aby to nikoho nebolelo

 
 AKTUÁLNÍ INTEGROVANÝ BLOK:Strakatý podzim spoustu barev má....
Putování v pohádce: Krtek a drak
Co dětem nabízíme a o čem to bude:
  · seznamujeme se s krtkem,který nás bude provázet po celý rok-v asociačním kruhu seznamovací rituály apod.
· bezpečně se orientujeme ve známém prostředí,opakujeme si pravidla naší třídy,víme co kam patří  
· navštěvujeme lekce plavání v sušickém bazénu-poznáme si své věci
· roční období, základní znaky, rozdíly - barevnost, delší večery, odlétající ptactvo  
· čas – měření, orientace, číselná řada, barvy, tvary – matematické operace
· přírodní jevy, slunce, mraky (tvary, jak zakrývají Slunce, vrhají stín, plují po obloze), déšť, vítr- louže, dešťové kapky, chlad, jinovatka.
· jak vzniká vítr, déšť, mlha, koloběh v přírodě- síla větru, vichřice- výroba draka, větrníku  · tradice pouštění draků (různé tvary, typy, velikosti, materiály) -DRAKIÁDA
· sběr přírodnin- stavby v lese při procházkách, výroba skřítka PODZIMNÍČKA (šišky, žaludy, kaštany, jeřabiny, bukvice, šípky)
 · poznáváme plody hmatem  · výrobky z listů,změna barev listí, různé tvary listů podle druhu stromů, opadávání  · geometrické tvary,porovnávání dračích ocásků  
· podzimní strom – změny (barvy listí na podzim, lisování listů, výroba drobných dekorací) · druhy stromů - strom jehličnatý (uspořádání jehlic), listnatý, ovocný
 · části stromu a keře, rozdíly, názvy ZVÍŘÁTKA V LESE
· volně žijící zvířátka- kdo kde bydlí, spí, názvy,zásoby na zimu (veverka, ježek), zimní spánek (medvěd, jezevec)
· odlet ptáků do teplých krajin, ptáci v zimě – krmítka, budky,ptačí hnízdo
· protiklady= malý x velký, tlustý x tenký, hodně x málo, těžký x lehký  PLODY PODZIMU LES A HOUBY
· stromy v okolí, vnímat les všemi smysly,význam stromů pro přírodu, pro život lidí
· prostředí, chování v lese- co patří, nepatří do lesa, základy ekologického chování
 · houby- jedlé, nejedlé, jedovaté (sběr hub na vycházce – sušení hub, bramboračka)
· lesní plody- žaludy, kaštany, bukvice… (sběr, dekorace) · podzimní semínka – jeřabiny, ořechy, bodlák; velikost, tvar, tvrdost, jak se šíří  
· obtahování struktury kůry,listu plochou voskovkou, letokruhy PODZIMNÍ SKLIZEŇ
· ovoce, zelenina- kde a jak roste, názvy, rozdíly, výrobky
· sklizeň na poli i na zahradě- brambory, řepa, obilí, zaorávání ·razítka z brambor, otisky cibule a zelí, otisky jablka ,ukládání na zimu- zavařování
 ·skládání částí celku - stopka, bubák, slupka, dužina · jadérka – k čemu jsou, co se z nich stane – počítáme – kolik je jadérek, tolik z jednoho jablka může vyrůst stromů
· ovoce a zelenina všemi smysly – chuť, vůně, velikost, barva, tvar
· výroba jablkového stromu – hnědou temperou kmen, vystřihování barevných jablíček, lepení jablíček a listů
· co začíná od J, ovoce od J a od jiných písmen, jména od J
· říkanky, písničky o jablku - Koulelo se, koulelo,Měla babka ,Vyletěl si pyšný drak
· výrobky z jablek – jablko, křížaly, mošt, slupky z jablek, povidla – ochutnáváme
 · čaj ze slupek, pečení štrůdlu, moštujeme – pracovní postupy      
LOGOPEDICKÁ PREVENCE:
➢   ježčí bodliny-vysouvání prstů z pěsti
➢   střecha-spojování konců obou rukou
➢   ptačí zobáčky-špulení rtů s otvítáním a zavíráním
➢   rozeznávání délky zvuků a tónů,sluchové hry s pohybem-v lese
➢   ukaž obrázek,který jmenuji,opakuj slovo,které říkám-na zahrádce
➢   pohyby hlavou-kroužení,kývání,úklony apod.
➢   grafomotorická cvičení pro uvolnění ruky-jablíčka,dračí ocásky,let ptáků
➢   dechová cvičení-foukání do proužků papíru(silný vítr před bouřkou)
➢   přibližování a oddalování rtů se zvukovým efektem-praská kaštan