5. TŘÍDA

p. učitelky: Hana Anýžová, Michaela Naušová Dis.
kontakt: 607 966 376

pátá třída

Školní vzdělávací program"PUTUJEME BAREVNÝM SVĚTEM"
ať je v něm dobře všem dětem ...

ZAMĚŘENÍ TŘÍDNÍHO PROGRAMU
Upřednostňujeme prožitkové učení a práci s pohádkou. 
(spontánně, přirozeně, s radostí a pomocí všech smyslů) 
Získáváme nové vědomosti, zkušenosti a dovednosti. 
Na základě spolupráce vytváříme podmínky, ve kterých se děti budou učit.


PRAVIDLA VE TŘÍDĚ 
Hračky uklízíme na své místo - říkanka.  
Učíme se chodit v kruhu a napodobujeme učitelku
Neskáčeme do řeči.
Děti vedeme k samostatnému oblékání. Věci ukládáme na svou značku.
Všichni si pomáháme a neubližujeme si.
Umíme poprosit a poděkovat.
Když si hrajeme neběháme a při běhu se nestrkáme. 
U jídla nepovídáme a sedíme na svém místě, snažíme se najíst sami.
Po použití toalety dbáme na čistotu rukou.
V šatně si ukládáme věci na své místo.
Učíme se chodit s vestou a ve dvojicích. 

Aktuální integrovaný blok: 
Zima bílou barvu má, občas ji modrá vystřídá - "O NENASYTNÉM VRABCI"

 

BUDEME:
• rozvíjet poznatky o zimě
• pojmenovávat charakteristické vlastnosti zimy
• chránit svoje zdraví, bespečnost chování – křižovatky, silnice, semafory, doprava
• pokud napadne sníh - si hrát se sněhem, dělat pokusy, malovat do sněhu, dělat koule, stavět sněhuláky, jednoduché iglů, městečko, jezdit na kluzácích na kopcích (soutěžit na ZIMNÍ ŠKOLKOVÉ OLYMPIÁDĚ)
• chodit na 10 lekcí bruslení
• si povídat o zimních sportech, jaké jsou, jak na sebe musíme být opatrní, co by se mohlo stát, kdyby. . .
• mít návštěvu – místní myslivce, kteří nám ukážou jak se o zvířátka a ptáčky v zimě nejlépe postarat, půjdeme s nimi do lesa, ke krmelci
• chodit na procházky do přírody (po stopách), chůze do kopce, dlouhé procházky v terénu, návštěva muzea, radnice, města, procházka na nádraží
• pojmenovávat naše město, řeku, kopce, se učit znát cestu z MŠ domů
• se učit nové písničky a říkadla a procvičovat ty známé – „Típ, típ, típ“, „Meluzína“, „Byl jeden dvoreček“, „Kdo tu skákal hop a hop“, „Jede, jede vláček“
• hrát hry – sluchové (Ptáčku pípni, houkání vlaku) pohybové – (Na myslivce, Na hlídače)
• cvičit s čepicemi, koulemi, hůlkami, a tančit (Ptačí tanec), hra na vlak
• řešit jednoduché labyrinty (vlak jede do depa, ptáček a budka, stopy ke krmelci. . .)
• tvořit z papíru, skládat, vytrhávat, mačkat ho, stříhat podle čáry (čepice, ptáčči, ptačí zob,. . .),provlékání vlny, tkaničky – zkoušet uzlíky a zavazovat kličky, kresba postav, zvířat
• dělat grafomotorické cvičení – let vloček, vrabec v zrní, sněhulácí, vzor na čepici, jízda na lyžích. . .
• více x méně (vagónků, zrníček, ptáčků), krátký x dlouhý (cesta ke krmítku), třídit podle druhu, barvy a velikosti (oblečení, zrníčka, vagónky), určit pojmy před, za, vedle, nahoře, dole, uprostřed, levá pravá strana, první, poslední, třetí zleva. . .
CJM:
zobáčky“ - špetkou ruky zobeme z dlaně ruky
sněží“ - jemné pohyby prstů
 

LOGOPEDICKÁ PREVENCE - O NENASYTNÉM VRABCI
procvičíme mimické svaly:
• pískáme jako ptáčci
• pokoušíme se jíst pouze zobáčkem (pusou) zrníčka (bonbony) bez užití rukou

procvičíme obratnost jazyku:
• zvířátka se olizují po zimní nadílce
• chytáme padající vločky na jazyk

procvičíme jemnou motoriku:
• mačkáme papírové i sněhové koule
• rozdělujeme ptačí zrníčka
• motáme a provlékáme vlnu, tkaničky, vázání uzlíků, zkoušení kličky
• zapínáme knoflíky, zipy na zimním oblečení

procvičíme sluch:
• sluchová hra „ptáčku pípni“
• křupání zmrzlého sněhu, ledy na řece
• ťukání – doktor datel
• vlak, semafor, ruch ulice a silnice, města

procvičíme paměť a řeč:
• básničky, říkadla a písničky se zimní tématikou
• vyprávíme děj, postavy z příběhu o nenasytném vrabci

Procvičení dechu:
• zahřátí zmrzlých prstů – prst si dáme pod nos a dýcháme, cítíme teplý vzduch a dech
• dýcháme si do dlaní
• foukáme do ptačích peříček
• ššššššššššššš do úplného výdech - mašinka

Rytmizace:
• Ťíp, ťíp, ťíp vrabec vrabce štíp“

Hrubá motorika:
• nápodoba zimních sportů - bruslení
• skoky přes šály
• sněhuláci – „Kuli, kuli, kulila. . .“
• pohupování (špičky, paty)
• labyrinty – ptáček hledá krmítko, sportovec cíl, mašinka depo
• tančila Anička tančila, dokolečka se točila (kruhy), bruslení na papíře + jemná motorika